کمک فنر موتور سیکلت

کمک فنر تیک آف

سیستم تعلیق و کمک فنر موتور سیکلت


اصطلاحاً Suspension System، یکی از مهمترین اجزای فنی است که برای افزایش راحتی و کنترل در زمان حرکت استفاده می‌شود. این سیستم شامل چندین قسمت اصلی است.

کمک فنر موتور سیکلت مهمترین نقش را در ضربه‌گیری دارد.

وقتی ماشین و یا موتور سیکلت از روی دست اندازها عبور می‌کند، ‌کمک فنرها ضربات را دفع می‌کنند تا به وسیله نقلیه ضربه وارد نشود.

نبود سیستم تعلیق باعث می‌شود که در دست اندازها یا ترمزهای شدید وسیله نقلیه بالا و پایین شود و تمام ضربه به موتور سیکلت و سرنشینان وارد شود.

کمک فنر تیک آف محصولی بسیار مناسب برای راحتی راکب موتور سیکلت می باشد که تجربه تکرار نشدنی در موتور سواری را به ارمغان می آورد.

 

کمک فنر تیک آف

حالا به جزئیات سیستم تعلیق و کمک فنر موتور سیکلت می‌پردازیم:

۱. تعلیق جلو (Front Suspension):

– کمک (Fork):

قسمتی از سیستم تعلیق جلو که دو لوله مجاور هم را در بر می‌گیرد و به چرخ جلو متصل می‌شود.

دو لوله که به زنجیره و چرخ جلو متصل شده و انعطاف‌پذیری در حرکت جلو و عقب فراهم می‌کنند.

– سیستم ستونی (Telescopic):

سیستم ستونی از نوع سیستم تعلیق جلو که از یک لوله استفاده می‌کند که در لوله دیگر فرود می‌آید.

از اصطلاحات مرسوم موتورسیکلت برخوردار است و سیستم انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد.

۲. تعلیق عقب (Rear Suspension):

– شوک مستقیم (Mono-shock):

یک شوک و فنر در محور عقب که به شاسی متصل است و کنترل بیشتری بر روی حرکت فراهم می‌کند.

سیستم تک شوکی در قسمت عقب که به شاسی متصل است.

– تعلیق دو شوک (Dual Shock):

دو شوک جداگانه که به چرخ عقب متصل شده و به تنظیمات مختلف امکان می‌دهد.

۳. فنرها (Springs):

معمولاً از جنس فنرهای فشاری یا تنظیم شده برای جذب لرزش‌ها و فشارهای جاده استفاده می‌شوند.

– فنرهای فشاری (Compression Springs):

برای جذب فشار در زمان فشرده‌شدن فراهم می‌کنند.

– فنرهای تنظیم شده (Adjustable Springs):

قابلیت تنظیم جهت تعدیل سختی یا نرمی تعلیق را دارا هستند.

۴. تعیین کننده فشار کمک فنر موتور سیکلت (Damping System):

– دمپرها (Dampers):

مکانیزم‌هایی مانند دمپرها که به کنترل حرکت ناخواسته فنرها کمک می‌کنند.

مکانیزم‌های کنترل حرکت فنرها که از ارتعاشات زاویه‌ای و ناخواسته جلوگیری می‌کنند.

– تنظیم دمپینگ (Damping Adjustment):

امکان تنظیم نیروی مقاومت دمپرها به حرکت فنرها.

۵. شاسی (Frame):

– تیغه‌ای (Tubular):

شاسی‌های استفاده شده در بیشتر موتورسیکلت‌ها، با لوله‌های فلزی و فولادی ساخته شده‌اندو به شکل تیغه ای شکل داده شده اند که سبک وزن و با قدرت باشند .

– تخت (Beam):

شاسی‌های صاف و صلب که معمولاً در موتور سیکلت های بزرگتراستفاده می شوند.

کاربرد اجزا تشکیل دهنده کمک فنر موتور سیکلت و سیستم تعلیق :

هر کدام از این اجزا به تنظیمات خاص خود برای تأمین بهینه‌ترین عملکرد موتور سیکلت نیاز دارند.

شاسی صاف و قوی: به‌طور معمول از لوله‌های مستطیلی یا مربعی ساخته شده و در موتورهای سنگین استفاده می‌شود.

با این اجزا، سیستم تعلیق و فنر بندی موتورسیکلت به طور هماهنگ کار می‌کند تا حرکتی راحت و کنترل‌پذیر به راننده فراهم کند، همچنین جذب شوک‌ها و نرمی حرکت در مسیرهای مختلف جاده را اطمینان می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *